PRIMER REVIEW, too faced shadow insurance, Make up store high tech lighter.

Makeup / Permalink / 1
 
Det finns flera olika sorters primer inom sminkvärlden, men idag tänkte jag dra fokus på ögonskuggsprimer- något jag fortfarande får frågor om. Behövs det verkligen? Och isåfall vilken ska man köpa?

Vad är en primer? En ögonskuggsprimer läggs efter basen (foundation, puder osv), men före ögonskuggorna. Primern fungerar som en grund för ögonskuggorna- och har många olika funktioner. Om jag använder ögonskugga utan en primer brukar ögonskuggan ofta fastna i vecken i ögonlocken, eller till och med hamna under ögat. Ögonskuggan brukar ofta bli ojämn och få svårt att fastna, och färgerna blir aldrig så effetfulla utan primer som med . För mig som har använt primer i flera år kan inte tänka mig att vara utan en. Det är som att säga åt ett barn att klistra på glitter på en teckning- utan lim. Det fastnar ju lixom inte? Torrt på torrt, det funkar inte!

Behöver jag en primer? Jag är så mycket PRO primer som man kan bli, så jag skulle säga ett definitivt JA på den frågan- till alla som använder ögonskugga såklart. Även om du inte känner att du behöver en, tror jag inte att det finns en chans att bli onöjd med en primer- om man använder den rätt.

Hur använder jag primer? En primer är som sagt en bas till ögonskuggan, som ofta är lite kletig för att färgerna ska fästa bättre. Viktigt när man använder primer är att bara använda ett tuuuunnt lag, annars blir det motsatt effekt. Använder man för mycket primer så kommer ögonskuggan att glida omkring på ögonlocket och se galet ut efter ett tag. En annan bra "regel" när man använder primer är att använda MYCKET ögonskugga för att man ska "mätta" primern, alltså göra den torr. Inte alla primers torkar in i huden, utan behöver puderskugga över sig för att torka.
 
 
 
 
Kostar ca 250 kronor,
finns att köpa där Too Faced säljs, ex. Sephora, eleven.se, bangerhead osv.
 
Här är den stora snackisen inom primers, Too Faced's stolthet; shadow insurance. Det finns flera olika versioner av denna, bland annat med skimmer- men jag valde den "klassiska" anti-crease.

Förpackning: Jag älskar förpackningen! Inte bara tar den minimal plats i necessären, utan det är en TUB! Vilket jag helt fullkomligt älskar! Inga smutsiga fingrar behöver slinka ner och sprida bakterier i någon burk. Helt perfekt.

Konsistens: Den är brunfärgad tills man har smetat ut den på huden då den blir transparant. Det behövs bara världens mest pyttelilla klutt för att smeta ut från ögonfransraden och upp till brynet. Jag märkte direkt att den kommer att räcka i en evighet. Den är inte speciellt kladdig, utan tunn men samtidigt fet och smörig. Jag vart lite osäker på denhär primern då jag först provade den på handryggen. Den torkade in i handen och blev till syntes osynlig. Den varken kändes eller syntes.
 
Resultat: Osäkerheten försvann direkt då jag provade applicera en skugga där jag tidigare lagt primern. Primern varken syntes eller kändes, men skuggorna blev så fina, helt felfritt.

Hållbarighet: Håller hela dagen, utan snack.
 
Kostar ca 155 kronor, finns att köpa i Make Up Stores butiker eller till exempel kicks.se.
 
Nu har vi kommit till min mest använda primer genom år och dagar, Make Up Stores härliga produkt, som egentligen inte är en primer! High Tech Lighter är egentligen (som hörs på namnet) en highlighter, tänkt att lägga där du vill ha lite extra glow, till exempel på kindbenen, under ögonbrynen, på läpparna osv. Produkten finns i alla möjliga färger, röd, gul, blå, svart- ja, hur många som helst. Jag har använt färgen Platina.
 
Förpackning: High tech lightern är förpackad i den snygga klassiska Make Up Store- burken, och har skruvlock! Men trots att förpackningen har skruvlock som aldrig går sönder- och en tålig förpackning, måste jag ge ett litet minus just för att det är en burk. Många har så himla lätt att slinka ned med fingrarna i krämprodukter, vilket leder till att det bara frodas bakterier i burken. Min produkt ser ut som den gör utan lock för att jag gräver ut lite produkt med baksidan på en pensel och lägger på handryggen- och jobbar därifrån. Men som sagt, snygg förpackning- men inte direkt praktisk.
 
Konsistens: Den här produkten är kladdig, kladdig, kladdig! Och det är nog därför den är så pass bra. Produkten torkar inte på huden, utan är kladdig tills man lägger en skugga på den. Om det är positivt eller negativt skulle jag säga är en smaksak. Man behöver till exempel inte stressa med sminkningen eftersom att den helt enkelt sitter där den sitter. High tech lightern är så himla kladdig- att det går utmärkt att fästa glitter på den.
 
Resultat: Ögonskuggor applicerade på den här primern får ett otroligt färgstarkt och metalliskt resultat, nästan som att man har applicerat skuggorna med en blöt pensel.
 
Hållbarighet: Precis som Too Faced's primer så håller den här primern skuggorna på plats no matter what.
 
 

Båda produkter får bannemej full pott, jag älskar de båda! Jag kan inte välja vilken jag tycker bäst om, men jag vet vilken produkt som jag gillar bäst till olika ändamål.
 
Om du använder mycket matta skuggor skulle jag rekommendera Too Faced's primer- Det är så förbaskat svårt att jobba med en så kladdig primer som make up stores när man arbetar med matta skuggor. Om en pensel med en matt ögonskugga bara som minst nuddar make up stores primer- så sitter den där, orubblig. Det är helt enkelt lättare att sudda, sota och få ett jämnt resultat på Too Faced's primer när det gäller matta skuggor.
 
Men om du jobbar med skimriga, glittriga eller lösskuggor skulle jag rekommendera Make Up Stores primer. Det klistrar sig så bra på lösskuggor, och de skimriga skuggorna blir mer metalliska och färgstarka på denna bas.
 
 
 
Smaken är som baken, see for yourself! ;)
 
 
 
#1 - - Anonym:

Du borde pröva Bobby browns geleyeliner! Finns på Åhléns i Umeå nu med! :)

Svar: Tack snälla för tipset!!! Det blir spännande, jag har hört mycket gott om Bobbi Brown!
Nicolina Viklund

Till top